Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Matta - WaarBenJij.nu Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Matta - WaarBenJij.nu

Peru

Blijf op de hoogte en volg Matta

09 Mei 2018 | Peru, Cuzco

Holaaa senor y seniores!!

Ik ben op dit moment in Cuzco, en heb sinds mijn laatste blog een busreis gemaakt vanaf Cuenca Ecuador, naar (wederom) een grensovergang. Het ging ditmaal velen soepeler, ik had gelezen dat er een grensovergang van Ecuador naar Peru bestaat (la Balsa), waarbij je sneller in de Amazone bent. En deze grensovergang is niet populair omdat het lang reizen per bus is. Dat betekent dus minder wachttijd voor mij aan de grens, en ik kan slapen in de nachtbus (dacht ik).

De nachtbus was een totale ramp, ik had een plekje bij de ingang van de bus en zelfs midden in de nacht (02.00 uur, 04.00 uur) kwamen mensen in-uit de bus en moest ik telkens mijn benen intrekken, omdat ik zowat met mijn neus tegen de ingang aanzat. Ik had geen oog dicht gedaan en voelde mij misselijk vanwege de onmogelijke aantallen 180 graden bochten die er waren. En de bus jankt er doorheen alsof valentino rossi achter het stuur zat.
Voor mij geen nachtbussen meer, no gracias.

Peru zelf is een indrukwekkend land, ik zou willen dat ik nog maanden de tijd had om te reizen. Er is hier zoveel cultuur, niet alleen de inca cultuur uit de jaren 1500/1600 (ze begonnen al met bouwwerken tussen 1100/1200 maar waren toen nog niet bezig met uitbreiden) maar ook de culturen ervoor.
Zo was ik naar een super mooi dorpje gegaan, genaamd chachapoyas. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het dorpje dankt zijn naam aan de pre-inca bevolking, die er rond het jaar 1000 actief waren. De echte naam van deze bevolking is niet bekend volgens mij, de Inca´s noemden deze bevolking Warriors of the clouds omdat ze zo hoog in de bergen zaten. Ook zij hebben indrukwekkende bouwwerken achter gelaten, genaamd Kuelap. Totaal niet bekend bij de gemiddelde reiziger maar het wordt steeds bekender en steeds toeristischer.

Daarnaast is er 1 van de hoogste watervallen ter wereld te vinden, genaamd Gocta. Mega indrukwekkend!! Het was ongeveer 5 uur in totaal wandelen maar zeker de moeite waard, en een mooie voorbereiding voor machu picchu.

Na Chachapoyas ben ik naar Iquitos gegaan, erg bekend onder Biologen gezien deze stad niet per auto bereikbaar is en te midden van de Amazone ligt. Vanaf deze stad ben ik naar de Jungle gegaan waar ik 3 dagen ben verbleven. 1 van mijn mooiste ervaringen tot nu toe! Ik heb er roze dolfijnen gezien, en sloths (die onze gids wakker wilde maken door er met de boot tegenaan te rammen, maar de sloth vond het allemaal wel boeiend). Daarnaast ook kikkers, apen en veel vogels gezien. Waaronder de blauw/gele Ara (mooiste wat ik gezien heb) en de amazonian toucan. Allicht ook veel musquitos, very stupid. Na onze eerste trek te voet besloten om de volgende per boot te doen, gezien je meer ziet per boot (het is nu regenseizoen dus veel staat onder water) en geen last hebt van de muggen. En je kunt lekker met je poten buiten boord hangen en van het zonnetje genieten! Helaas geen alligators kunnen spotten, ik heb er 4 of 5 gezien maar alleen de reflecterende ogen wanneer je snachts op zoek gaat. Wanneer we dichterbij kwamen ging schnappie er snel vandoor.

Het allermooiste waren de nacht tochten per boot, geen verlichting, alleen de maan en de sterren en de geluiden van de dieren om ons heen. Ook geen geluid van onze motor want we hadden 2 gidsen die peddelden. Echte touristische routes waren er volgens mij ook niet, omdat het merendeel onder water stond had ik het gevoel dat de gidsen de weg soms ook niet kenden. En dat maakte het alleen maar mooier en avontuurlijker.

Mijn laatste bezoek was de hoofdstad, Lima, deze stad is misschien wel de drukste stad die ik gezien heb wat verkeer betreft. Alles staat er vast, vanaf vroeg in de ochtend tot laat in de avond. En toeteren als een malle, afsnijden en de meest gekke maneuvres. Ik heb een peruaans meisje in chachapoyas leren kennen die in Lima woont, en zij heeft mij Lima laten zien per auto. Ondanks dat ze in Lima woont en gewend is aan het verkeer hadden we bijna 2 ongelukken, maar ze zei dat ze nog nooit een ongeluk heeft gehad... Maar het was ook wel mooi, want ze maakte zich niet druk, geen gescheld, gewoon meezingen met de muziek. En dat is typerend voor de latijnse cultuur. Toen ik een voetbalwedstrijd in medellin bezocht, en de thuisclub een doelpunt tegen kreeg, was er niemand die schelde tegen de scheidsrechter. Ze zongen gewoon door en trommelden erop los. Allicht zijn er ook mindere kanten aan deze cultuur (zoals het lawaai tijdens praten, muziek, tv, of verkeer, het afdingen, de corruptie etc etc :P) maar dat ze zo tranquilo zijn vind ik wel mooi. Ginne gestress nie.

Sinds gisteren ben ik in Cuzco, bekend vanwege de tours naar Machu Picchu maar er zijn hier zooooveel plekken te bezoeken: het is de hoofdstad van de Incas en prachtig om te zien!

Vandaag ga ik een stedentrip maken van de omgevingen hier in de buurt, dus deze zal ik, hoogstwaarschijnlijk, tijdens mijn laatste blog posten. Ik vertrek namelijk op 30 mei dus het aftellen is begonnen, en ik moet zeggen dat ik ook wel weer zin heb om naar huis te gaan. Voor een weekske ofzo witte nie ;)

Tot snel!!
Martijn

  • 09 Mei 2018 - 18:37

    Frank :

    Hi Cruse!

    Gaaf wat je allemaal daar meemaakt en wat je zo tegen komt.
    Ik had alleen wel verwacht dat je je baard had laten staan hi Ha
    Denk dat het wel afkicken voor je zal zijn als je weer hier in dit kikkerlandje weer terugkeert.
    Geniet er nog maar lekker van en tot later dan.

    Groet De Lange

  • 09 Mei 2018 - 19:09

    Brigitte:

    Wauw Martijn, wat maak jij super gave dingen mee zeg! Kom maar snel een keer langs als je thuis bent. Ik ben echt nieuwsgierig naar al je verhalen en foto’s. Geniet nog van je laatste weken.

    Groetjes Brigitte

  • 19 Mei 2018 - 08:01

    Ester:

    Hey Martijn,

    Helemaal te gek zeg wat je allemaal onderneemt! Ben doet bij voor je dat je het zo naar me zin hebt en wat een leuke verhalen! Geniet nog van de laatste weekjes en ik ben benieuwd naar je verhalen en foto's als je weer thuis bent!

    Tot snel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Colombia

Backpacken in Colombia

Recente Reisverslagen:

14 Mei 2018

Inca

09 Mei 2018

Peru

19 April 2018

Ecuador so far..

12 April 2018

Richting zuiden en ecuador

05 Maart 2018

Reis richting de caribische kust
Matta

Actief sinds 04 Juni 2012
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 14635

Voorgaande reizen:

27 Januari 2018 - 31 Mei 2018

Colombia

06 Juni 2012 - 25 Augustus 2012

Summercamp USA

Landen bezocht: